EN |

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

فاکتور های موثر بر کیفیت

اهمیت برنامه تضمین کیفیت/کنترل کیفیت هنگام خرید فیلترهای پارچه ای

ارزش برنامه تضمین کیفیت/کنترل کیفیت پارچه و کیسه های فیلتری، نظارت بر نصب کیسه ها و برنامه نظارت بر کیسه ها با سخت‌تر شدن الزامات افزایش می‌ یابد. ارزش ذاتی برنامه QA/QC ناشی از این واقعیت است که خرابی حتی یک کیسه می تواند باعث آلودگی ناشی از گرد و غبار در سمت تمیز محفظه کیسه ها شود. این به نوبه خود منجر به خرابی زودرس کیسه و/یا افزایش افت فشار می شود.

برنامه‌ های جدید QA/QC پارچه و کیسه، خرابی‌ های غشا، عدم استحکام کافی و نفوذپذیری، نگرانی‌ های انقباض پارچه، سوراخ شدن کیسه‌ ها و مسائل مهم ابعادی و ساختاری را شناسایی کرده‌ اند.

در زیر شرح مختصری از روش‌ های آزمایشی که در حال حاضر در یک برنامه QA/QC استفاده می‌ شوند، آمده است.

نفوذ پذیری هوا

نفوذپذیری هوا برای تعیین مقدار هوایی که می تواند در یک ناحیه مشخص پارچه جریان یابد استفاده می شود. نفوذپذیری در استاندارد ASTM D737 به عنوان نرخ جریان هوا که به صورت عمودی از یک ناحیه مشخص پارچه عبور می کند تعریف می شود، که برای بدست آوردن اختلاف فشار هوای توصیه شده بین دو سطح پارچه تنظیم می شود.

تست ترکیدکی مولن [۱]

تست مقاومت ترکیدگی مولن، که در استاندارد ASTM D3786 توضیح داده شده است، برای نشان دادن استحکام کل نسبی پارچه ها برای مقاومت در برابر ضربان یا فشار شدید طراحی شده است. استحکام پارچه با اندازه گیری فشار مورد نیاز برای پاره شدن نمونه از باد شدن یک دیافراگم قابل انبساط تعیین می شود.

استحکام کششی

تست استحکام کششی، داده هایی را در مورد استحکام و ازدیاد طول پارچه ارائه می دهد. استاندارد ASTM D5055 روش‌ های تست نوارهای بریده شده (پارچه‌ های بافته شده) و نوارهای برش (نبافته‌ ها و پارچه‌ های نمدی) را برای تعیین نیروی شکست و کشیدگی بیشتر پارچه‌ های نساجی ارائه می‌ کند.

تست استقامت انعطاف پذیری M.I.T.

M.I.T.  تست استقامت انعطاف پذیری در درجه اول ارزش نسبی پارچه را برای مقاومت در برابر خود سایشی[۲] ناشی از خم شدن با اندازه گیری تعداد چرخه های انعطاف لازم برای شکستن یک نمونه پارچه اندازه گیری می کند. روش آزمایش در استاندارد ASTM D2176 توضیح داده شده است که روش استاندارد برای آزمایش استقامت تاشو کاغذ است. نمونه های پارچه در هر دو جهت تار و پود تست می شوند.

تست انعطاف پذیری M.I.T به طور سنتی برای کمک به تعیین میزان پوسیدگی کیسه های فایبرگلاس بافته شده در دیگ های صنعتی با سوخت زغال سنگ به دلیل سایندگی ذاتی الیاف شیشه استفاده می شود. ETS همچنین M.I.T را پیدا کرده است. تست flex در ارزیابی بسیاری از نمدها و توانایی آنها برای مقاومت در برابر خم شدن در برابر قفس سیمی در طول دوره های تمیز کردن پالس بسیار مفید است. تقریباً برای همه انواع پارچه کیسه فیلتر، این آزمایش می تواند نشانگر این باشد که پارچه به پایان عمر مفید خود نزدیک می شود.

عملکرد فیلتراسیون

دستگاه تست عملکرد فیلتراسیون توسعه یافته در آلمان عملکرد مدیای فیلتر را تحت شرایط تعریف شده با توجه به سرعت فیلتراسیون، توزیع اندازه ذرات و الزامات سطح تمیزی اندازه گیری می کند، و شرایط واقعی کیسه ها را شبیه سازی می نماید.

طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR)

FTIR  تکنیکی است که از نور مادون قرمز برای مشاهده خواص جامد، مایع یا گاز استفاده می کند. در طیف ‌سنجی مادون قرمز، تابش IR از طریق عبور (انتقال) انجام می‌ شود. طیف به دست آمده نشان دهنده جذب و انتقال مولکولی است و برای مولکول نمونه اثر انگشت ایجاد می کند. نتایج تجزیه و تحلیل FTIR به طور کلی برای شناسایی ساختار مواد (به عنوان مثال، نوع فیبر، نوع نخ) کیسه های فیلتر و / یا ارزیابی آلاینده ها استفاده می شود.

برنامه های بازرسی جامع

برنامه‌های بازرسی بلندمدت QA/QC  را تکمیل می‌ کنند. تمام تست های استحکام و جریان باید به صورت دوره ای انجام شوند تا خطوط روند از دست دادن استحکام و جریان در طول زمان بدست آید. برنامه آزمون ها می تواند تشخیص دهد که کیسه ها چه زمانی به پایان عمر و خطر بالاتر خرابی نزدیک می شوند، اما نمی تواند زمان دقیق پایان عمر کیسه را پیش بینی کند. اندازه گیری نفوذپذیری کیسه های استفاده شده می تواند با تغییر میزان مکش، به تعیین اینکه آیا کیسه ها به تدریج مسدود می شوند (از دست دادن نفوذپذیری) کمک می کند. مقادیر تست کیسه های استفاده شده با مقادیر تست پارچه تمیز اصلی مقایسه می شود، تا میزان و سطح خرابی را نشان دهد.

نتیجه

امروزه دلایل اصلی برای اجرای QA/QC پارچه و کیسه های فیلتر عبارتند از:

  • با حصول اطمینان از رعایت مشخصات و جلوگیری از خرابی کیسه های فیلتر، خرابی کیسه و زمان توقف تولید را به حداقل برسانید.
  • با ارائه داده های پایه از کاربر از بروز مشکلات گارانتی جلوگیری کنید.
  • یک ارزیابی بی طرفانه شخص ثالث از پارچه معیوب و کیسه های فیلتر نهایی ارائه دهید.

 

[۱] Mullen Burst

[۲] self-abrasion

لینک : https://www.filtnews.com/the-quality-factor/

نویسنده: Marc McKenna
مترجم: فروغ خلیلی

تاریخ: ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲

FavoriteLoadingذخیره پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =

Previous slide
Next slide