EN |

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برگزاری پنجمین همایش فیلتراسیون:
تدوین و ابلاغ دستورالعمل بازرسی، آزمون و تحویل گیری فیلترهای هوای ورودی توربین های گازی نیروگاهی

علی عیسی پور مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در پنجمین همایش ملی فیلتراشیون که در محل پژوهشگاه نیرو توسط ایران فیلتک با حضور صنعتگران حوزه برق و انرژی، نفت و گاز  برگزار شد، به تدوین دستورالعمل  بازرسی، آزمون و تحویل‌گیری فیلترهای هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاهی اشاره کرد و اظهار داشت کیفیت هوای ورودی به توربین گاز نقش مهمی در بهبود عملکرد و بازدهی  دارد. تدوین این دستورالعمل با توجه به میزان حساسیت آن و  تنوع در شرایط جغرافیایی کشور که میتواند بر عملکرد توربین های گازی تاثیر گذار باشد پس از بررسی ها و  مطالعات گسترده انجام و ودر نهایت ابلاغ این دستورالعمل به منظور اجرا صورت گرفت. 

 ایشان همچنین به مواردی  در رابطه با بومی سازی تجهیزات در صنعت نیروگاهی اشاره کرد. از سال ۹۵ تا کنون شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با ۲۵۰۰ میلیارد تومان، ۸۲۵ هزار قطعه و تجهیز بومی سازی شده است و هزینه ها به میزان ۶۰ درصد کاهش داشته است.  همچنین ایشان  اظهار داشت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و پژوهشگاه نیرو با اینکه هر دو ارگان  مجزا هستند اما در رابطه با تدوین دستورالعمل ها مانند دستورالعمل بازرسی ، آزمون و تحویل گیری فیلتر های هوا با یکدیگر همکاری و هم پوشانی دارند. 
عیسی‌پور  همچنین سامانه “نمانیرو”  را که به منظور  جلوگیری از انجام اقدامات تکراری و ثبت تجهیزات و قطعات بومی سازی  شده، طراحی شده است را معرفی کردند.  که  افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه  از وجود  تجهیزات و قطعات ساخته شده، اطلاعات و ویژگی‌های آن‌ها مطلع شوند. از سوی دیگر اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های تحقیقاتی موجود، نیز در این سامانه قرار دارد.

ایشان همچنین تصریح کردند در راستای ماده ۱۲ و ۲۶ آیین نامه اجرایی قانون برگزاری مناقصات، در سال ۱۳۹۶ وظیفه تهیه لیست‌های بلند سازندگان و پیمانکاران را به شرکت مادر تخصصی برق حرارتی واگذار شد. در همین راستا شورای ارزیابی صلاحیت با ۵ عضو در این شرکت تشکیل شد. وظیفه این شورا، تهیه لیست‌های بلند سازندگان و پیمانکاران است. تمامی عملیات تعمیرات اساسی به ۱۱ بخش تقسیم‌بندی و لیست پیمانکاران آن مشخص شد. در بخش سازندگان نیز ۲۳ لیست تهیه شد.

عیسی‌پور افزود: صدور گواهی مطابقت با استاندارد نیز از دیگر وظایف شورای ارزیابی صلاحیت است. یکی از دلایلی که تاکنون چنین گواهی برای تجهیزات نیروگاهی صادر نشده، این بوده که آزمایشگاه‌های مرجع به اندازه کافی در کشور وجود نداشته است. خوشبختانه اکنون یک آزمایشگاه مرجع در زمینه فیلتراسیون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد بر این اساس صدور این گواهی به زودی آغاز خواهد شد.

مجتبی سعادت پور مدیر آزمایشگاه فیلتراسیون شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و عضو کمیته علمی ایران فیلتک نیز  در رابطه با  دستورالعمل جدید ابلاغ شده مطالبی را عنوان کرد. ایشان ضمن تشریح مباحث  فنی و تخصصی این دستورالعمل و استاندارد های پیشنهادی برای آزمون فیلترهای هوای توربین های گازی، به موضوع استفاده از استاندارد های جدید و بروز همانند استاندارد  ISO29461  اشاره کردند. که با توجه به اهمیت این موضوع کارگاه تخصصی  با موضوع استاندارد های جدید برای توربوماشین ها  توسط تورستن استوفل مدیر تولید شرکت Hengst آلمان برگزار شد. 

 متن دستورالعمل بازرسی، آزمون و تحویل گیری فیلترهای هوای توربین های  نیروگاهی  به همراه نامه ابلاغ این دستورالعمل جدید از طریق لینک های زیر قابل دانلود می‌باشد. 

 

دستورالعمل بازرسی، آزمون و تحویل گیری فیلتر های هوای وردی توربین های گازی

نامه ابلاغ دستورالعمل بازرسی، آزمون و تحویل_گیری فیلترهای هوای ورودی توربین_های گازی نیروگاهی

FavoriteLoadingذخیره پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هشت =

Previous slide
Next slide