EN |

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آینده فیلتراسیون

فهرست مطالب

سیستم نانوالیاف جدید Infinity شرکت Elmarco

مزایای فناوری نانوالیاف جدید صنعت را رو به پیشرفت نگه می­ دارد.

در کنفرانس Filtrex 2022 که اخیرا توسط DANA (the European Disposables and Nonwovens Association) در Berlin در تاریخ November 8-9 برگزار شد، Joshua Manasco، مدیر بازرگانی و توسعه برنامه ­های کاربردی شرکتElmarco  فناوری نانوالیاف Infinity را معرفی کرد.

فناوری الکتروریسی سطح آزاد از یک محلول ریسندگی جت ­های پیوسته تولید می­ کند، و به­ طور مؤثر نقص های مهم وب الکتروریسی شده را حذف می­ کند، که تولید وب­ های نانولیفی با عملکرد بالا را جهت استفاده در HEPA و فیلتراسیون مایع امکان پذیر می ­سازد.

ماناسکو گفت: «اگر به تمام فناوری هایی که امروزه به سرعت در حال پیشرفت هستند نگاه کنید، چه انرژی سبز باشد، چه داروها و چه هوای پاک یا آب مورد نیاز ما، همه این موارد به غشاهای پیشرفته و لایه‌های جداکننده نیاز دارند». «بسیاری از مردم به این موضوع فکر نمی­ کنند. اما مشتریان ما مطمئناً فکر می­ کنند، و برای حل آن مسائل و ارائه راه حل هایی به کمک غشا­ها به ما مراجعه خواهند کرد. آن­ها همچنین می ­دانند که ظرف پنج سال آینده باید شاهد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)  ۱۷ درصدی برای نانوالیاف باشیم. خط Infinity کلید بازگشایی برخی از کاربرد‌هایی است که مشتریان ما به آن‌ها نیاز دارند، و به حل مشکلات آن­ها کمک می‌کند، و راه‌حل‌هایی با نانوالیاف برای غشاها و جداکننده‌های پیشرفته ارائه می دهد».

دسته­ بندی­ ها

وی افزود، برنامه­ های کاربردی برای خط Infinity را می ­توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • فیلتر هوای پیشرفته
  • فیلتر مایع
  • جداکننده

ماناسکو همچنین ادامه داد: «فیلترهای هوای پیشرفته HEPA و ULPA را می ­توان در صنعت داروسازی، برای تولید نیمه­ هادی ­ها و حتی برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان مورد استفاده قرار داد. و این فیلترها نباید هیچ گونه عیبی داشته باشند یا اجازه عبور هرگونه آلودگی را بدهند». «همین امر در مورد فیلتراسیون مایعات نیز صدق می­ کند، که می تواند در صنعت داروسازی نیز استفاده گردد. جایی­که باید مطمئن شوید آنچه را می­خواهید، از آنچه نمی خواهید جدا می­ کنید».

Joshua Manascoمدیر بازرگانی و توسعه برنامه های کاربردی شرکت Elmarco

«و سپس اگر علاوه بر فیلترها به بحث جداکننده‌ها[۱] فکر می کنید، این فناوری در کاربردهایی مانند تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می­ گیرد که همگی هم کاربردهای بسیار مهمی هستند. در این کاربردها اگر در غشاء خرابی وجود داشته باشد می تواند حتی باعث آتش سوزی شود، همان­طور که مردم در گذشته هم با این موضوع مواجه بوده ­اند. بنابراین استفاده از غشاهای بدون نقص در خصوص آن کاربردها ضروری است».

فرآیند Infinity راهی برای ایجاد غشاهای بدون ایراد یا کم ایراد را در چنین کاربردهای سختگیرانه­ ای ارائه می ­دهد.

این فناوری از فناوری الکتروریسی سطح آزاد Nanospider شرکت Elmarco بهره می برد، که می تواند در مقیاس صنعتی با توان عملیاتی بالا، با روشی متفاوت وب های همگن را ارائه دهد. در خطوط Infinity، جت­ ها در طول فرآیند ریسندگی قطع نمی شوند

او افزود: « این فناوری از ایجاد نقص در غشاء جلوگیری می‌کند، و اجازه می‌دهد که غشاها در کاربری هایی با حساسیت بالا استفاده شوند».

نانواسپایدر[۲]

جمهوری چک، سال‌ها پیشتاز حوزه­ توسعه مواد مبتنی بر نانوالیاف بوده است.

نانوالیاف الکتروریسی شده از زمان پیدایش به ­عنوان فیلترهایی برای ماسک­ های گاز روسی در جنگ جهانی دوم، به طور گسترده ­ای در آزمایشگاه­های سراسر جهان مورد کاوش قرار گرفتند. زیرا ویژگی­ های منحصر به فرد آن­ها و در نتیجه کاربردهای متناسب با آن ویژگی­ ها با اختراع میکروسکوپ الکترونی عبوری[۳] در آغاز دهه ۱۹۸۰ کشف شد.

تلاش برای تکمیل تولید پرسرعت و صنعتی بی­ بافت­ های نانوالیافی همچنان ادامه دارد، اما Elmarco، که دفتر مرکزی آن در Liberec، جمهوری چک قرار دارد، همچنان در این زمینه پیشتاز است.

در فناوری نانواسپایدر بدون سوزن بر خلاف الکتروریسی متداول که در آن جت‌ها از اسپینرها (نازل­ها) با باردار کردن محلول پلیمری تشکیل می­ شوند، جت­ ها از سطح مایع آزاد ساطع می شوند.

به ­عنوان مثال، در بازارهای دیگر مانند پوشاک، لازم است موادی توسعه یابند که سطوح مختلف تنفس­ پذیری و مقاومت در برابر آب را برای برآورده کردن طیف متنوعی از مصارف و نیازهای مصرف کننده ارائه دهند. وب­ های نانولیفی را می­ توان با ساختار متخلخل مورد نیاز از طیف وسیعی از پلیمرها مهندسی کرد. این در ترکیب با سطح ویژه بالا، انعطاف ­پذیری و وزن پایه کم، امکان بهینه سازی سطح مقاومت آب، نفوذپذیری هوا و نرخ انتقال بخار آب را فراهم می ­کند.

در همین حال، برای فیلتراسیون هوا، نانوالیاف، سطح ویژه بالا و همچنین ساختاری با منفذهای کوچک و به هم پیوسته را فراهم می کنند. و منتهی به پوششی با وزن پایه بسیار کم می شود، که امکان دست­یابی به بازدهی بالا در فیلتراسیون را فراهم می­کند و در عین حال افت فشار را پایین نگه می ­دارد .

Nonwoven جایزه نوآوری Filtrex را برای فناوری شارژ درونی HycuTEC برای بی بافت های ملت بلون دریافت کرد.

HycuTEC

از دیگر پیشرفت ‌های قابل توجه در طی Filtrex 2022، دریافت جایزه نوآوری Filtrex توسط شرکت Oerlikon Nonwoven، برای فناوری شارژ درونی HycuTEC برای بی­بافت­های ملت بلون می باشد.

HycuTEC اولین روش صنعتی هیدرو شارژ در بازار است که می ­تواند به صورت یکپارچه در فرآیند تولید ادغام شود و همچنین برای اولین بار در بازار به راحتی به­ عنوان یک قالب یا  قطعه  به سیستم­ های موجود مجهز گردد. همچنین گفته می­ شود که این فناوری جدید برای باردار کردن بی بافت ها، راندمان فیلتر را به بیش از ۹۹.۹۹ درصد افزایش می ­دهد که در نتیجه، صرفه جویی قابل توجهی در مواد به همراه عملکرد فیلتراسیون بیشتر برای تولیدکنندگان ملت بلون فراهم می­ کند.

در حالی­که فرآیندهای هیدروشارژ کلاسیک مواد بی­ بافت تکمیل شده را باردار می­ کنند، مفهوم HycuTEC بر اساس شارژ همه جانبه هر فیلامنت است. در این فرآیند از طریق شکست مولکولی کنترل شده، بار به­طور یکنواخت از اسپری آب به الیاف منتقل می­شود و از یک افزودنی خاص برای اتصال دائمی بار به سطح هر لیف استفاده می­شود. از طریق اتمیزاسیون کنترل شده، یک بار به طور یکنواخت از اسپری آب به الیاف منتقل می شود. در نتیجه، مدیای فیلتر با یک بار ثابت یکنواخت در کل سطح مقطع و مساحت سطح لیف حدود ۱۰ برابر بیشتر از مدیا های باردار سطحی تشکیل می­شود.

بنابراین، هیدروشارژ HycuTEC می­تواند افت فشار را در مدیای فیلترهای معمولی FFP2 به کمتر از یک چهارم کاهش دهد. به­طوری­که راندمان در مدیا فیلتر معمولی براحتی تا ۹۹.۹۹٪  با ضخامت gsm 35و در فشار Pa 35 بدست می آید. تولیدکنندگانی که در آزمایشگاه­ها ، ماسک­های صورت FFP2 را تولید می­کنند، افزایش کیفیت فیلتراسیون پیشرفته را با کاهش ۳۰ درصدی استفاده از مواد تایید کرده­اند. 

برای مصرف­کنندگان، نتیجه راحتی در تنفس در این منسوجات کاملاً محسوس است.

نکات کلیدی

حدود ۱۰۰ متخصص مدیای فیلتراسیون در ماه نوامبر در شهر برلین برای رویداد Filtrex 2022 گرد هم آمدند که به موضوعاتی از پایداری گرفته تا تست و استانداردسازی پرداختند و هم­چنین تصویری از روندهای آینده در صنعت سلامت و خودرو ارائه دادند.

مؤسسه مطالعات آینده کپنهاگ در اولین روز کنفرانس یک سخنرانی کلیدی در مورد حرکت پیشنهادی از مراقبت­های درمانی تا پیشگیرانه ارائه کرد. در نتیجه همه‌گیری COVID-19، امروزه مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای از کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم آگاه هستند، که تأثیر کلیدی بر سلامتی دارد. به این ترتیب، اهمیت فیلتراسیون همچنان افزایش می یابد، زیرا جامعه به دنبال بهبود شرایط زندگی و کار برای اطمینان از سبک زندگی سالم است. چند نفر از سخنرانان با نمایش پیشرفت­های محصول در مدیای فیلتر که می توانند در سیستم­های فیلتراسیون ساختمان­های مسکونی و اداری استفاده شوند، به این موضوع پرداختند.

Euromonitor در روز دوم با پرداختن به نرخ انتقال به وسایل نقلیه برقی، سخنرانی اصلی را ارائه کرد. با توجه به ماهیت متفاوت فیلترهای مورد استفاده در موتورهای احتراقی سنتی در مقایسه با موتورهای الکتریکی، این موضوع به صنعت مدیای فیلتر بسیار مرتبط است. علی­رغم بسیاری از چالش‌ها که سرعت عرضه خودروهای برقی را کند کرده است، مانند هزینه و زیرساخت شارژ کردن، مطالعه اخیر Euromonitor پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۱، ۵۰ درصد از ثبت نام خودروهای سواری جدید در سراسر جهان الکتریکی خواهد بود.

[۱]  separators

[۲] Nanospider

[۳] Transmission Electron Microscopy (TEM)

لینک خبر: https://www.filtnews.com/filtering-the-future/

نویسنده: Adrian Wilson
تاریخ انتشار: FEBRUARY 10, 2023

FavoriteLoadingذخیره پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

Previous slide
Next slide