EN |

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دانشمندان NUS کلاس جدیدی از کانال‌های آب مصنوعی را برای تصفیه آب صنعتی کارآمدتر توسعه می‌دهند.

فهرست مطالب

تیمی به سرپرستی دانشمندان دپارتمان علوم زیستی دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) با موفقیت یک protein-mimic خاص را سنتز کرده اند، که می تواند خود به خود در یک ساختار  دارای منافذ جمع شود. هنگامی که در یک غشای لیپیدی گنجانده می شود، منافذ اجازه انتقال انتخابی آب در سراسر غشا را می دهند، در حالی که نمک (یون ها) را دفع می کنند. این پروتئین‌های شبیه‌ساز، که به نام «فولدامرهای الیگوره[۱]» شناخته می‌شوند، یک کلاس کاملاً جدید از کانال‌های آب مصنوعی (AWC) را نشان می‌دهند که می‌توانند برای بهبود بهره‌وری انرژی روش‌های فعلی تصفیه آب صنعتی استفاده شوند.

روش های فعلی تصفیه آب شامل استفاده از اسمز معکوس و فن آوری های تقطیر غشایی است. با این حال، اسمز معکوس یک فرآیند بسیار انرژی بر است، زیرا فشارهای بالایی برای عبور آب دریا یا فاضلاب از یک سری غشاهای نیمه تراوا برای حذف نمک ها و سایر آلاینده ها مورد نیاز است. با توجه به تغییرات آب و هوایی و تقاضای فزاینده برای آب شیرین، انگیزه ای برای توسعه غشاهای با انرژی کارآمدتر و انتخاب کننده آب برای مقاصد نمک زدایی در مقیاس بزرگ وجود دارد. این اختراع نشان دهنده کمک عالی به این تلاش ها است. نفوذپذیری نسبتاً بالای آب منافذ تشکیل شده توسط این فولدامرهای الیگوره را  نشان می دهد که نیاز کلی انرژی برای تصفیه آب به طور بالقوه می تواند کاهش یابد.

[۱] oligourea foldamers

لینک خبر: https://www.filtnews.com/nus-scientists-develop-a-new-class-of-artificial-water-channels-for-more-efficient-industrial-water-purification/

International Filtratin News

تاریخ انتشار: ۲۸ آگوست ۲۰۲۳

FavoriteLoadingذخیره پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

Previous slide
Next slide