EN |

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

معیارهایی که هنگام انتخاب فناوری فیلتراسیون کیسه‌ای باید در نظر گرفته شود (قسمت اول)

فهرست مطالب

شکل ۱- مدیای فیلتر معمول

این مقاله، بخش اول از یک سری دو قسمتی است که جنبه­‌های عملی فناوری فیلتراسیون کیسه‌­ای (bag filtration) را پوشش می‌­دهد. قسمت ۱ مدیاهای فیلتر این فناوری و برخی دستورالعمل‌ها برای انتخاب محفظه (housing) را معرفی می‌­کند. بخش ۲ روش‌­های اثبات شده برای بهینه‌سازی فرآیند فیلتراسیون را ارائه می‌­دهد.

فیلتراسیون کیسه‌ای، در بسیاری از فرآیندهای صنعتی برای حذف ذرات ناخواسته از مایعات استفاده می‌شود. به‌طور معمول، این روش فیلتراسیون یک گزینه اساسی برای کاربردهای عمومی و غیرضروری بوده است. امروزه از فیلترهای کیسه‌ای برای فیلتر کردن بسیاری از مایعات مختلف – از آب گرفته تا چسب – برای کاربردها و شرایط گسترده‌­تر و سخت­‌تر استفاده می­‌شود. هنگام انتخاب یک فیلتر کیسه‌ای و گزینه‌­های مختلف مرتبط باید جنبه­‌های مختلفی را در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که بهترین سطح عملکرد ممکن به دست می‌­آید. برخی از مرتبط­‌ترین معیارها عبارتند از:

  • مشخصات و اندازه ذرات یا جامداتی که باید حذف شوند (مطلق در مقابل اسمی)
  • شرایط فرآیند (نرخ جریان، فشار، دما)
  • انواع مدیاهای فیلتر
  • ملاحظات برای انتخاب محفظه (housing) فیلتر

مشخصات و اندازه ذرات

در تصفیه یک مایع، تنها برخی از آلاینده‌ها ممکن است نیاز به حذف داشته باشند، در حالی که سایر آلاینده‌ها که ضروری نیستند یا برای فرآیند ارزشمند هستند، می‌توانند یا باید در مایع پاک‌سازی شده باقی بمانند. هنگامی که عملاً تمام ذرات با اندازه خاص و بزرگتر باید حذف شوند، یک فیلتر “مطلق” (absolute) مورد نیاز است. این فیلتر دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که در آن اندازه منافذ (pore size) به گونه‌­ای است که در آن ذره­‌ای با اندازه خاص یا بزرگتر به طور قابل اعتماد توسط فیلتر با کارایی مشخص (به عنوان مثال > 99٪) تحت شرایط آزمایش کاملاً تعریف شده حفظ می­‌شود. به‌­عنوان مثال، اندازه مطلق ۱۵ میکرومتر به این معناست که تمام ذرات با اندازه ۱۵ میکرومتر یا بزرگتر، در یک فرآیند فیلتراسیون، با یک بازده ۹۹% نگه داشته خواهند شد.

درجه­‌بندی اندازه منافذ “اسمی” (nominal) به یک فیلتر اشاره دارد که قادر به جلوگیری از عبور درصد نامشخصی از ذرات جامد بزرگتر از اندازه منافذ اعلام شده است، که به‌طور معمول به میکرومتر (یا میکرون) بیان می‌شود. شرایط حین عملیات فیلتراسیون، مانند فشار عملیاتی، شکل و غلظت ذرات، تأثیر قابل توجهی بر توانائی نگهداری فیلترها (retention capability) دارند.

بحث در مورد “اسمی” در مقابل “مطلق” یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید به آن توجه کرد. اسمی بدتر از مطلق نیست. نکته کلیدی این است که فیلترهایی را پیدا کنیم که بهترین عملکرد را در یک کاربرد خاص بدون قرار دادن فیلترهای ریز­تر (finer) از حد نیاز، ارائه می‌­دهند. این معمولاً با آزمایش در محل انجام می‌شود. نسبت هزینه به ارزش نیاز به بررسی دقیق دارد – هر چه فیلتر ریزتر باشد، گران‌تر خواهد بود. علاوه‌بر این، فیلترهای ریز معمولاً سریع­تر نیز مسدود می‌شوند که به توقف تجهیزات و افزایش مجدد هزینه­‌ها منجر می­‌شود. برای جلوگیری از گرفتگی (clogging)، صنعت اغلب به دو یا چند مرحله فیلتراسیون متکی است. با هر مرحله، فیلترها برای حذف ذرات کوچکتر نسبت به مرحله قبل ریزتر می­‌شوند. این فرآیند پیش فیلتراسیون خطر گرفتگی فیلتر را قبل از آماده شدن مایعات فیلتر شده نهایی برای استفاده کاهش می‌­دهد.

شرایط فرآیند

شرایط فرآیند به انتخاب راه حل فیلتراسیون مناسب بسیار مرتبط است. بسته به کاربرد ممکن است نیاز به مقاومت دمایی خاص یا توانایی مقابله با فشارهای بالاتر باشد. در کنار انتخاب نوع فیلتر مناسب، پارامترهای فرآیند نیز در اندازه خاص سیستم نقش دارند. پس از انتخاب نوع فیلتر، نرخ جریان مورد نیاز تعداد کیسه­‌های فیلتر مورد نیاز را مشخص می­‌کند. بسته به شرایط فرآیند، تعداد کیسه­‌های فیلتر را می‌­توان افزایش داد. برای مثال، در یک فرآیند دسته‌ای (batch process)، ممکن است برای جلوگیری از وقفه در تعویض کیسه‌های فیلتر، کیسه‌های فیلتر بیشتری در نظر گرفته شود. پیروی از یک بازه زمانی تعویض برنامه ریزی شده ممکن است برای برنامه­‌ریزی نگه­داری بهتر مناسب­‌تر باشد.

عوامل دیگر می‌­توانند محدودیت­‌های ماهیت ارگونومیک (ergonomic in nature) یا فضا یا ارتفاع باشند. اغلب فیلترهای کوچک­تر و فشرده‌‍­تر به دلیل دسترسی آسان‌­تر در ارتفاع یا سهولت تعویض ترجیح داده می­‎‌شوند. هنگام فیلتر کردن مایعات چسبناک مانند چسب­‌ها، رنگ‌­ها یا رزین­‌ها، ممکن است استفاده از یک فیلتر از نوع کوتاه‌­تر در جایی که محفظه (housing) نقطه دسترسی پایین­‌تری داشته باشد و خود کیسه کوتاه‌­تر باشد، عملی‌­تر باشد. ظرفیت فقط نیمی از اندازه محبوب‌­تر خواهد بود، اما مزیت ارگونومیک آن باعث می‌­شود که این گزینه ترجیح داده شود.

انواع مدیای فیلتر

فیلترهای کیسه­‌ای در بسیاری از فرایندها و صنایع محبوب هستند، از آب ساده گرفته تا محصولات غذایی، رنگ‌­ها و پوشش‌­ها تا مواد شیمیایی و حلال­‌های مختلف تا مواد شیمیایی و حلال­‌های مختلف که دمای محیط برای هریک از این فرایندها متغیر است. مواد فیلتر معمول پلی­‌پروپیلن، پلی‎‌­استر و پلی‌­آمید (نایلون) هستند- هرکدام دارای ویژگی­‌های خاصی هستند که آن­ها را سازگار با شرایط خاصی می­‌کند. سه نوع اصلی مدیای فیلتر وجود دارد: بی­‌بافت‌­های سوزن زنی شده (needlefelts)، مش­‌های مونوفیلامنت بافته شده (woven monofilament meshes) و مدیاهای ملت بلون (meltblown media).

بی‌­بافت­‌های سوزن زنی شده محبوب‌ترین نوع هستند و از طریق ترکیب الیاف با اندازه‌­های مختلف و فشردن آن­ها از طریق یک فرایند سوزن زنی به ساخته می­‌شود. آن­ها دارای درجه بندی اسمی بین ۱ میکرومتر و ۲۰۰ میکرومتر هستند. در اینجا، پلی‌پروپیلن و پلی‌استر معمولاً استفاده می­‌شوند و به صورت دوخته شده یا اتصال داده داده در دسترس هستند.

قبلا فیلتر کیسه­‌ای دوخته شده با یک حلقه فلزی گزینه استاندارد بود که این مورد به یک نسخه کاملا اتصال داده شده با یک حلقه آب­‌بند پلاستیکی تبدیل شده است. ساختار مخلوط الیاف، بی­‌بافت­‌های سوزن­‌زنی شده را به فیلترهای عمقی تبدیل می­‌کند. این بدان معناست که ذرات را می‌­توان در ماتریس فیلتر به دام انداخت. در حالی که ذرات بزرگ­تر در سطح مدیا باقی می­‌مانند، ذرات کوچک­تر به درون ساختار مدیا حرکت می‌­کنند و بسته به اندازه آن­ها به دام می‌­افتند یا می‌توانند از آن عبور کنند. فیلترهای بی­بافت سوزن‌زنی شده قابلیت جریان با سرعت بالا را فراهم می‌­کنند در حالی­‌که در افت فشار اولیه تمیز پایین عمل می­کنند. برای محدود کردن آزاد شدن الیاف به جریان سیال، مواد پلی‌پروپیلن و پلی­‌استر دارای یک سطح صاف هستند. نسخه‌­های خاصی برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی موجود است. این‌­ها از مقررات موجود برای پلاستیک در تماس با مواد غذایی پیروی می­‌کنند. کاربردهای معمول در صنایع غذایی شامل روغن‌­های گیاهی، چربی‌­ها و محلول­‌های قندی است. کیسه­‌های سوزن‌­زنی شده معمولاً یک محصول تک لایه هستند و در انواع استاندارد و با عمر طولانی در دسترس هستند.

مش‌­های مونوفیلامنت بافته شده یک فیلتر سطحی مشبک دو بعدی را تشکیل می‌­دهند. آن­ها معمولاً بین محدوده اندازه ذرات ۵ میکرومتر تا ۱۲۰۰ میکرومتر متفاوت هستند. هنگام در نظر گرفتن ذرات گرد و کریستالی، این فیلترها را می­‌توان دارای اندازه مطلق در نظر گرفت. به این ترتیب، آن­ها نقطه برش point) cut off) بسیار دقیق­تر را فراهم می­‌کنند که در آن حذف تمام ذرات با اندازه خاص یا بزرگتر ضروری است. یک کاربرد معمولی در اینجا می­‌تواند محافظت از نازل­‌ها برای جلوگیری از مسدود شدن دهانه باشد. رایج‌­ترین ماده مورد استفاده نایلون یا پلی‌آمید است (شکل ۱).

آخرین گروه مدیاها، مدیاهای ملت بلون هستند که پلی‌­پروپیلن یا پلی‌استر نیز رایج‌­ترین مواد مورد استفاده برای آن­ها هستند.  این نوع فیلترها به طور مستقیم از پلیمر تولید می‌شوند بدون اینکه نیاز به استفاده از سورفکتانت‌ها (surfactants) یا مواد افزودنی خاص برای پردازش الیاف یا در فرآیند سوزن‌­زنی باشد. بنابراین، مدیای فیلتر دارای ساختار الیافی خالص­تر و ریزتر است، که نرخ نگهداری بالاتری را فراهم می­‌کند. ساختارهای چندلایه درجه بندی شده، فرآیند فیلتراسیون مرحله‌­ای و ظرفیت فیلتراسیون بهینه را ارائه می‌­دهند. این کیسه­‌های فیلتر معمولاً در مواردی استفاده می­‌شوند که نیاز به حذف ذرات باید تا ۱ میکرومتر با راندمان بالا وجود دارد و معمولاً دارای بازده مطلق هستند.

ملاحظات انتخاب محفظه housing))

دو الگوی جریان اصلی وجود دارد – ورود از بالا یا ورودی جانبی (شکل ۲). نسخه­‌های ورود از بالا دارای حلقه آب‌بندی کیسه فیلتر هستند که مستقیماً توسط درب پیچ (bolted lid) فشرده شده است. این امر آب­‌بندی را بهبود می‌­بخشد و بای پس (bypass) احتمالی را حذف می­‌کند. کیسه فیلتر همچنین در بالای فیلتر قرار می­‌گیرد و به این ترتیب تعویض آن آسان‌­تر است. این نسخه برای تمام فیلترهای با راندمان بالاتر توصیه می­‌شود. بدنه­‌ها همچنین ارتفاع کمتری دارند و دسترسی بهتری نسبت به مدل­‌های ورودی جانبی دارند.

شکل ۲- housing فیلتر کیسه ای با ورودی جانبی و ورودی از بالا

در نهایت، دو لوازم جانبی اضافی برای کمک به تسهیل عملیات فیلترهای کیسه­‌ای استفاده می­‌شود. ابزار بگ لاک (Bag Lock) که با نام تنظیم کننده جایگاه کیسه (Bag Positioner) نیز شناخته می­‌شود، برای نصب کیسه فیلتر به روشی آسان و صحیح استفاده می­‌شود. از آن‌جایی که استحکام ذاتی آن محدود است، باید توسط یک سبد فلزی حمایت شود که تمام اختلاف فشار را تحمل کند. کیسه‌­های بدون پشتیبانی ممکن است در معرض آسیب و مشکلات ترکیدن باشند، البته در قسمت پایین درز. این وسیله جانبی می‌­تواند در حین فیلتراسیون در محفظه (housing) بماند و از فروریختن (collapsing) فیلتر در حین شستشوی معکوس جلوگیری می‌کند. هم‌چنین می‌­توان از آن در مرحله نگهداری بعدی استفاده کرد. این لوازم جانبی همچنین می‌­توانند به میله­‌های مغناطیسی مجهز شوند که به‌عنوان یک تله اضافی عمل می­‌کنند و ذرات آهنی را قبل از آمدن به محیط فیلتر می­‌گیرند. این کار عمر فیلتر را افزایش می­‌دهد یا از آسیب ناشی از ذرات فلزی تیز جلوگیری می‌­کند.

کیسه­‌های فیلتر سایز استاندارد ۰۲ دارای قطر ۷ اینچ با طول ۳۲ اینچ هستند که سطح فیلتر حدود ۵ فوت مربع را فراهم می‌­کند. با این حال، داخل کیسه حجمی نزدیک به ۲/۴ گالن است که عمدتاً بدون استفاده باقی می­‌ماند. هنگامی که فیلتر مسدود می­‌شود و نیاز به تعویض دارد، گاهی اوقات تخلیه این مایع دشوار است که منجر به از بین رفتن محصول می­‌شود و برداشتن کیسه را به میزان قابل توجهی دشوارتر می­‌کند. یک بالون جابه جایی (displacement balloon) که یک سازه فلزی از جنس فولاد ضد زنگ است، حجم بلااستفاده را در داخل کیسه فیلتر می‌­گیرد. این بالن داخل کیسه قرار می­‌گیرد و در حین فیلتراسیون در آن­جا می‌­ماند، قبل از برداشتن فیلتر برای نگهداری، تنظیم کننده جایگاه کیسه را خارج کرده و حجم محصول داخل کیسه فیلتر از ۲/۴ به ۹/۱ گالن کاهش می­‌یابد. این لوازم جانبی معمولاً برای همه محصولات چسبناک و گران قیمت مانند رنگ­ها و رزین­ها بسیار رایج است.

 

بخش بعدی: راه­‌هایی برای بهبود فرآیندهای فیلتراسیون

بخش دوم این مجموعه روش‌های اثبات‌شده در این زمینه را برای بهبود کارایی و مقرون‌به‌صرفه فرآیندها با استفاده از فناوری فیلتراسیون کیسه‌ای مورد بحث قرار می‌دهد.

Link: https://www.filtnews.com/criteria-to-consider-when-choosing-bag-filtration-technology-part-i/

نویسنده: Wim Callaert

تاریخ انتشار: August 14, 2020

مترجم: امین فروزان

FavoriteLoadingذخیره پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

Previous slide
Next slide